Velika planina in sv. Primož
:: Datum izvedbe ::
četrtek, 13. junij 2002
:: Kratek opis ::
Na Veliko planino in zanimiv pust z nje na sv. Primoža
:: Opis poti ::
Stahovica - v smeri proti Kamniku - pred mostom levo proti Godiču - za vasjo levo proti Brezjam nad Kamnikom - Gozd - Gornja vas - kmetija Brinovec - desno na cesto proti Črnivcu - po njej oko serpentine in levo proti Kranjskemu Raku - Podlom - Kranjski Rak (Volovjek) - pod Rakovim robom - odcep levo malo nad ograjenim parkiriščem - planina Dovja Raven - Gojška planina - Mala planina - levo dol v smeri kažipota za planino Kisovec - po novo zgrajeni cesti navzdol - na stiku s cesto desno do planine Kisovec - mimo planine in desno po kolovozu do stika s potjo, ki pripelje z Male planine - levo in na razcepu poti po desni, spodnji poti - po ozki, izpostavljeni poti do stika z zgornjo potjo in desno navzdol - po zahtevni, kamniti poti navzdol do stika s potjo Stahovica-Sv. Primož - levo in navzgor do cerkvice - nazaj po isti poti in po kolovozu navzdol do ceste - levo dol in po cesti do izhodišča
:: Opis ture ::
Velika planina je sicer zanimiv gorsko kolesarski cilj, vendar turi zanimivost nekoliko zmanjša dejstvo, da ni kakšnega pravega spusta, ki bi zaslužil ime gorsko kolesarski. Oziroma ga vsaj nisem poznal. Tudi Paternu se v turi iz Strmih kolesnic vrne kar po smeri vzpona. Zato sem hotel preveriti možnost spusta po peš poti s planine Kisovec do Sv. Primoža.
Vzpona sva se s Tanjo lotila po običajni pristopni poti. Namesto po prometni cesti na Črnivec sva naredila lep obvoz po grebenu desno nad cesto skozi Vodice nad Kamnikom. Na cesto se vrneš na predzadnji serpentini. Po 500 metrih vzpona zaviješ levo na cesto proti Kranjskemu Raku. Začetni vzpon je po novem asfaltiran, kar je dobrodošlo, ker je bila cesta zaradi strmine precej slaba. Na Kranjskem Raku greš levo proti Veliki planini. Makadam te pripelje do razcepa, kjer greš desno. Cesta levo pripelje do planine Kisovec. Čaka te daljši vzpon, ki pa ga na srečo popestri lep razgled na dolino Podvolovjek, Lepenatko, Rogatec in Raduho. Na izravnavi pri parkirišču, kjer parkirajo najbolj leni "planinci", je vzpona konec. Malo naprej greš levo mimo table. ki ti prepoveduje vožnjo. To je tabla, ki lepo pokaže razumevanje ohranjanja narave odgovornih. Enostavno te izenačijo z avtomobilisti, kljub temu, da so oni prisvinjali navzgor, ti pa si se pripeljal na najbolj naravi prijazen način, na lastni pogon. Torej, tam kjer je konec za avtomobile, je konec tudi za kolesarje. No, prestrašiti se nisva dala in sva zapeljala mimo, vendar te opozarjam, da boš to storil na lastno odgovornost in lahko nosil posledice. Midva sva turo opravila med tednom in ljudi ni bilo kaj dosti, med vikendom pa se turistov ponavadi kar tare, zato lahko pričakuješ kakšne težave. Vsekakor bo koristilo primerno obnašanje, pozdrav in primerno počasna vožnja.
Lepa, razgledna pot te pripelje do Gojške planine, kjer greš desno. Kmalu se pripelješ do Male planine, kjer greš levo mimo stanov do grebena nad stanovi. Tu je kažipot za planino Kisovec, do katere pelje novo narejena cesta. Ker sva bila malo pod vtisom table s prepovedjo, nisva iskala peš poti do Kisovca, pač pa sva se spustila kar po novi cesti. Na stiku s spodnjo cesto greš desno, na planini pa se spustiš levo navzdol do dolinice pod velikim stanom, tu pa greš desno na kolovoz. Ta se na koncu travnika vzpne do stika s peš potjo, ki pripelje z desne. Zaviješ levo, nato pa prideš do razcepa. Pot naravnost gre preko hriba Pirčev vrh, pot desno pa preči pod njim. Prečenje desno je ozka in izpostavljena pot, kjer prav prideta izkušnje in koncentracija. Če se ne počutiš dovolj gotovega, pojdi raje peš, kajti na tem delu lahko padeš v desno le enkrat. Prečenje se konča na stiku s potjo, ki gre preko hriba. Tu greš desno. Na začetku lepa pot se kmalu spremeni v strm in obupno gruščnat kolovoz, po katerem je vožnja zelo težavna. Večinoma se nekako da peljati, na nekaterih mestih pa je treba peš. Težave so nekako v območju S5-S6 z nekaj mesti S7. Pot se izteče na kolovoz, ki iz Stahovice pripelje do Sv. Primoža in po kateri poteka vsakoletni šprint iz Stahovice. Zaviješ levo in se po krajšem vzponu pripelješ do lepe cerkvice, od koder je lep razgled na Kamnik in okolico. Po smeri vzpona se nato spustiš do stika s boljšo makadamsko cesto. Po njej greš levo in se v hitrem spustu pripelješ do izhodišča. Tu si nisem mogel kaj, da ne bi občudoval našega najboljšega gorskega kolesarja Golčerja, ki je od vznožja do cerkvice potreboval manj kot 15 minut in to ne po sami lepi cesti, pač pa v drugem delu po pošteno strmem kolovozu z vmesnimi tehničnimi detajli.
Moram priznati, da tura, predvsem spust ni izpolnil mojih pričakovanj. S planine Kisovec se sicer začne z lepim in izpostavljenem prečenjem po singlci, nato pa na žalost postane zelo kamnit in gruščnat in vožnja ni kakšen poseben užitek. Je pa ta varianta vsekakor mnogo boljša kot dolgočasen povratek po smeri vzpona. Turo zaradi obljudenosti ne priporočam za vikend, vsaj poleti ne. Bolj je primerna za jeseni, ko gredo planšarji in krave že v dolino, turisti pa so že bolj maloštevilni in jih "pobesneli kolesarji" ne moremo več ogrožati.

:: Zanimivosti ob poti ::

:: Pastirski stanovi
Značilnost Velike planine so pastirska naselja z značilnimi lesenimi pastirskimi stanovi. Strehe teh stanov so krožne oblike, krite z lesenimi deščicami in segajo vse do tal.
več o tem...

:: Sveti Primož
Poznogotska cerkvica sv. Primoža stoji pod cerkvico sv. Petra. Njena znamenitost so freske iz leta 1504 ter posebna dvoladijska oblika z zvezdastorebrastim obokom nad oltarjem.

Preberi komentarje
Vnesi komentar

Na vzponu proti Črnivcu

Na Mali planini

Na spustu proti Sv. Primožu te pod Pirčevim vrhom čaka nekaj zanimivh detajlov

Pogled s poti proti Kamniškem vrhu spredaj in Kompoteli zadaj

:: Komentarji k turi ::

Spisal(a) Tinko na dan torek, 19. avgust 2003
Sem probu. Fejst tura, sploh mi je blo vąeč tisti del čez Brezje proti Črnivcu. Le naprej od Kranjskega raka je bilo kaotično in sem se zgubu, ker tista Planina Kisovec ne veą a je miąljen hlev al kos zemlje, tako da za nekoga, ki je prvič tam gor je malce preveč odcepov :). No jaz sem se odpravu nazaj na vrh Velike planine, nakar sem se ąe malo zgubljal... (očitno mi branje kart ne gre od roke) :) Srečno vsem, ki ąe boste poizkusili.
P.S.:Na Veliki planini se najeą makadamskega prahu če greą gor v dnevih "romanja planincev", saj se ti vozijo z avti in niso kaj preveč obzirni in se obnaąajo kot da so na Ljubljanski obvoznici... Predvidevam da jih je čez teden manj...

Spisal(a) Katja na dan sobota, 11. oktober 2003
Izlet je zelo lep, še posebej vzpon. S spustom sva imeli mnogo več težav, prave poti mimo Pirčevega vrha kljub zemljevidu in vprašanjem mimoidočim nisva našli in se nato do Sv. Primoža spustili kar po pešpoti... Posledica: kar nekaj modric in prask več po nogah. Vendar pa je bilo vse to po počitku pri Sv. Primožu pozabljeno. Spust do Stahovice je kar razrit in "veter v laseh" ob spusti je bil bolj "švoh" :-)  . Vsem želim lep izlet!

Spisal(a) Peter na dan sreda, 31. december 2003
Boljša varianta spusta je (vsaj po mojem), da greš iz planine Kisovec še naprej do Pirčeve planine, tam pa malo pred domom poiščeš desno pešpot za na Sv. Primoža. je precej manj kamnita in lepše prevozna kot opisana varianta, prideš pa ven direktno na Sv. Primožu.

Spisal(a) DEPRESIJA na dan ponedeljek, 2. avgust 2004
Še par možnosti kako zaključiti turo po vzponu na V.Planino...

Spust VELIKA PLANINA-PODKRAJNIK-KRIVČEVO (po mark.pl. poti) (900 v.m. / 6km / S5)

V.planina(0km/1530mnv)-1.stik z makadamko(2.6km/1230mnv)-stik z gozdno cesto(3.1km)-začetek pl. Podkrajnik(3.7km/1090mnv)-konec pl.Podkrajnik(1020mnv)-razcep single(4.5km/940mnv)-Krivčevo(6km/640mnv)

Orientacija je enostavna. Z Male planine se držimo zahodno po lepo zarisani poti ki preči travnike. Pri eni koči (cca 1420 mnv) se steza razcepi. Ravno gre za Marjanine njive, mi jo pa uberemo ostro desno za ČRNO (smerokaz!). Super, ne prestrma in tekoča singla, težave pa ne presegajo S4/5. Pri stiku z makadamko (1230mnv) ki pelje na pl. Kisovec, samo prečimo cesto in nadaljujemo po singli (S3) do naslednjega stika z gozdno cesto, kjer gremo desno po le-tej. Po cca 200-300m sekamo ovinek desno po singli (markirano) in nato samo prečimo gozdno cesto, ter nadaljujemo strmo navzdol po gruščnati poti (tukaj sem jst za par metrov sestopil). Ko pridemo do prve koče na pl.Podkrajnik (1090mnv) zavijemo levo in se po robu planine spustimo do prelomnice (cca 1000mnv).
Tukaj se singla ustrmi in zadeva postane težka (S4-6/mestoma S/7). Od tukaj dalje bi prišli do svoje jagode na smetani ravno frirajderji. Zase pa lahko povem da sem mestoma sestopal na ostrih serpentinah in na redkih 'kamnitih' odsekih. Na višini cca 940mnv se singla razcepi. Leva(bolj shojena) je krajša in dosti bolj strma varianta (par dropov), desna pa se spušča v bolj položnih ključih. Obe se precej nižje zopet združita. Izhod single je pri hišah nad vasjo Krivčevo (700mnv). Tukaj gremo 50m po asfaltu in takoj po levem ovinku gremo zopet desno na singlo, ki pride ven direkt pred okrepčevalnico Jurček (640mnv).
Tukaj se velja ozreti nazaj .... meni sploh ni bilo jasno kje in kako sem prišel dol! Nikoli si nebi mislil da na tej strmini obstaja tako lepa in nam prijazna potka!
Naj dodam še čisto moje osebno mnenje! Za razliko od spusta Vel.pl.-Primož-Stahovica ta spust sploh ni kamnit(!). V bistvu je to klasična singla z večinoma listnato(!) podlago v kateri se tu pa tam skrivajo korenine. Zame(!) je ta zadeva lepša in kljub sestopanju še vedno dovolj tekoča, tako da je vsekakor vredna ponovitve!! Sp.del pa mislim da bi bil lep izziv tudi bolj zahtevnim kolesarjem (frirajderjem). Vsekakor zanimiva alternativa tistim ki jim je Dolski graben pretežek in so že naveličani spusta v Stahovico......

Spisal(a) DEPRESIJA na dan ponedeljek, 2. avgust 2004
Še ena alternativa, ki je nisem nikjer zasledil za navzdol z Velke Planine ....

SPUST V.PLANINA-PODVOLOVJEK (po mark.pl.poti) (900vm/5.8km)

Od Domžalskega doma na Malo Planino in tam skozi po travniku navzdol v smeri Z. Na višini 1420mnv gremo naravnost mimo gruče vikendov (ostro desno je odcep za Krivičevo-Črna). Nadaljujemo po širokem kamnitem in strmem kolovozu (planinska promenada). Na višini 1310mnv gremo naravnost (desno je odcep single za Kranjski Rak) in pridemo do stika z glavno makadamko (1250mnv) ki pelje na V.Planino. Samo prečimo cesto in se spustimo na pl. Marjanine njive (1220mnv). Za poslopji prestopimo ograjo (vrata so 5 m levo od korita!). Samo prečkamo kolovoz in se prosto odpeljemo po travniku rahlo navzgor. Ko pridemo do prelomnice vidimo nižje dol osamelo drevo in na njej zbledelo markacijo. Od drevesa gremo še vedno prosto po travniku navzdol z rahlo tendenco v levo in na robu travnika poiščemo singlo ki zapelje v gozd. Zadeva se rahlo ustrmi. Na tem odseku je precej podrtih dreves, vendar sem večino ovir odvlekel iz poti ... vmes še vletimo v en kratek odsek vukojebine (orientacija!)... Na višini 1080mnv (tik nad stikom z gozdno cesto) postane teren zame prezahteven. Sledilo 20vm nošenja... tukaj pa nastane majhen problem ..... skoraj 4m visok navpičen drop... Plezarije 3 stopnje!!! ....
(Tukaj sem poiskal tudi lažji prehod ... vrnemo se 5m nazaj do zadnje desne serpentine in v isti višini levo prečimo pobočje za cca 15m. Naleteli bomo na napeto bodečo žico in se ob njej strmo spustimo do ceste...)
Ko smo končno na gozdni cesti jo samo prečimo (lepo vidna markacija!) in nadaljujemo po singli. Ta del je najlepši!!! Ozka, zavita in mestoma strma singla 'tlakovana' z iglicami. Uživaško! No, tudi to mine in zopet vletimo v kratek odsek vukojebine. pot gre tukaj direktno strmo navzdol (jst sem tukaj sestopil) do nekakšnega proda. Tukaj gremo levo in takoj zatem naletimo na potok (910mnv) in ga prečimo. Od tukaj dalje se nadaljuje strm zapuščen kolovoz (vlaka?). Zadeva je zelo hitra in tekoča! Vendar PAZI!!! Tik pred kmetijo Selišnik (750mnv) sta glih na križišču kolovozov napeta dva el. pastirja!!!

Pri kmetiji Selišnik sem jst spust zaključil, ker mi nadaljevanje ture ni sovpadalo s še preostalimi 100vm spusta. drugače pa naj bi se spust nadaljeval desno od kmetije Selišnik .... strmo navzdol!

Naj še dodam da od pl. Marjanine njive dalje je na par mestih teren zaradi bujne vegetacije otežen in na dveh mestih je rahlo otežena tudi orientacija! ravno na teh odsekih primankuje tudi markacuj!
Vsekakor bom spust ponovil še jeseni!

Spisal(a) DEPRESIJA na dan ponedeljek, 2. avgust 2004
Hmmm, za spremebo pa še to! Verjetno večina kolesarjev 'napada' V.Planino ali iz vasi Krivčevo ali pa mimo Podloma .... Pri vzponu iz Podvolovjeka pa je vsota prevoženega asfalta enaka ničli!

Vzpon PODVOLOVJEK-PL.MARJANINE NJIVE (630vm/8.6km)
Od Podvolovjeka mimo kmetije Mlinar do križišča (710mnv) kjer gremo naravnost (oz.desno). Skozi gremo po bolj zvoženi gozdni cesti, ki se skozi srednje strmo dviga in se ne oziramo na razne odcepe ... do križišča na levem ovinku (970mnv) pod Žagarskim vrhom. Tukaj gremo desno!! Gozdna cesta postaja vedno slabša in ko pribrcamo do kao podrtije na Bukovcu (1130mnv) se nadaljuje širok in slab kolovoz (vlaka).
(Na Bukovcu me je malo presenetilo, ker sem imel na zemljevidu lepo vrisano L.K., naletel pa sem samo na ostanke nekakšnih dveh kupov tramov in lesa Shocked Confused )
Ta se zmerno vzpenja in preči pobočja. Na višini 1190mnv Exclamation (tik preden se vlaka rahlo usmeri navzdol!) vlako zapustimo!! Desno navzgor zavijemo na ozek slabo viden (zapuščen in zaraščen) kolovoz .... To je v bistvu ključno mesto Exclamation Enkrat ko si na tem kolovozu v bistvu ne moreš več zgrešit, tudi če bi hotel! Zaradi bujne vegetacije imaš občutek da voziš po singli. To, da se zopet počasi približuješ civilizaciji ti da slutit ko dvakrat preplezaš ograjo z bodečo žico. Sledi kratek spust in nato zopet položno navzgor...
Sledi par križišč kolovozov ... Če se držiš bolj levo prideš direkt na Pl.Marjanine njive (1220mnv), jst sem se držal bolj srednjih in sem prišel na stik z makadamko za na V.Planino na višini 1290mnv.
Bila sta še dva(?) desna odcepa, vendar zaradi utrujenosti (2.vzpon) se jih nisem lotil .... Predvidevam pa da se priključijo makadamki precej višje!

Zelo samotna smer vzpona, od Bukovca dalje pa že kar malo divja!! Vendar na konci si oblizneš prste! Toplo priporočam!

To smer se lahko uporabi tudi kot spust, vendar za navzdol bi po mojem zgubila svoj čar. Je pa res da bi bila za navzdol orientacijsko nezahtevna.
Drugače pa bi bil to lahek spust brez tehničnih težav - primeren za 'začetnike'.

Spisal(a) Joc53 na dan nedelja, 25. junij 2006
Komentar k Depresijinemu opisu ture Spust VELIKA PLANINA-PODKRAJNIK-KRIVČEVO.
Zelo lep spust, zgoraj čista poezija, spodaj primeren izziv. Večinoma dobro vzdrževana trasa, imeli smo tudi dobre razmere. Zelo dober opis in realna ocena težavnosti.
Pripomba k opisu - Depresija: Z Male planine se držimo "zahodno" po lepo zarisani poti, ki preči travnike.
Po mojem je prav "vzhodno".

Spisal(a) Joc53 na dan petek, 3. avgust 2007
Vzpon iz Godiča skozi Vodice in Gozd me je prav navdušil, krasem razgled in skoraj nič prometa skoraj do Črnivca.
Za spust z Male planine smo izbrali vzhodno markirano pot, ki se desno od planine Kisovec spusti na sedlo (1276 m n.v.). Nato smo izbrali desno markirano pot (tako kot Jirži), ki preči severna pobočja Pičevega vrha in se spusti  pod Sv. Primoža. Markirane poti smo se držali vse do doline, pod Primožem markirana pot sprva vodi po makadamski cesti, nato pa seka njene ovinke in se direktno spusti v dolino.
Spust nam je bil zelo všeč, čeprav je mestoma zelo zahteven, z Igorjem sva na skalnatih odsekih (S7) precejkrat za nekaj metrov sestopila, medtem ko je Domen, z izjemo nekaj kratkih skalnatih vzponov na prečki pod Pirčevim vrhom, vse odpeljal.

Spisal(a) Velika planina na dan četrtek, 29. maj 2008
Lepa ravno prav naporna tura. Nekaj fotk z Velike planine lahko najdete tukaj http://www.velikaplanina.infp oz. Velika planina

Spisal(a) Matej na dan petek, 24. junij 2011
A je mozno dobiti GPS podatke te ture (.gpx).

Spisal(a) Jirži na dan sreda, 29. junij 2011
Jaz je žal nimam. Najbolje, če stopiš v stik z uporabnikom Depresija na tabla.mtb.si.